Téli üzemeltetéssel kapcsolatos információk

Az országos közúthálózaton, a téli időszak alatt végzett üzemeltetési és fenntartási munkákkal kapcsolatos leggyakrabban feltett kérdésekre az alábbiak szerint kaphatnak részletes információkat:

--:--
--:--

Milyen útszakaszok üzemeltetési feladatait látja el a Magyar Közút?

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. mintegy 31 000 kilométernyi országos közúthálózat, vagyis a településeket összekötő fő- és mellékutak, illetve ezen utak településeken átvezető szakaszainak üzemeltetési és fenntartási feladatait látja el. Ezen kívül közel 300 kilométernyi gyorsforgalmi út is a társasághoz tartozik, mint például az M0 és M2. Az autópályák viszont koncessziós autópálya-üzemeltető cégekhez tartozó, erről bővebb információk itt érhetőek el: https://kozut.hu/2022/08/25/egy-het-mulva-mar-uj-koncesszios-tarsasag-vegzi-1237-kilometernyi-autopalya-uzemelteteset/#more-12484. Ezen felül 2018 tavaszától kezdődően nemcsak az országos közúthálózat, hanem a főutakkal párhuzamos lakott területen kívüli és az országos kerékpáros törzshálózat lakott területen kívüli kerékpárútjainak üzemeltetése is cégünk hatáskörébe tartozik. Így mintegy 1000 kilométernyi szakaszt vettünk át üzemeltetésre a helyi önkormányzatoktól.

Minden más – mintegy 140 ezer kilométernyi út – önkormányzati kezelésben van. Budapest közigazgatási határain belül társaságunk nem illetékes.

Milyen szempontok alapján és hogyan végzi a téli hóeltakarítási és síkosságmentesítési munkákat a Magyar Közút?

A téli hóeltakarítási és síkosságmentesítési munkákat idén is az egyes útszakaszok forgalmi rendje és az úthálózatban betöltött szerepe szerint látjuk el. Mivel mintegy 31 ezer kilométernyi közút és közel 1000 kilométernyi kerékpárút kezelése tartozik hozzánk, a munkálatokat ezért nem egyszerre, hanem az előzetes ütemterveknek megfelelően végzik el a szakembereink: ez azt jelenti, hogy először az országos közúthálózat ütőerének számító autópályákon, autóutakon és főutakon, majd a felüljárókon és hidakon kezdik meg a beavatkozást, ezt követi a településeket összekötő mellékutak, illetve alacsony forgalmú bekötőutak hóeltakarítása vagy síkosságmentesítése. Folyamatos havazás vagy hófúvás esetén pedig szükség esetén többször is visszatérnek egy-egy útszakaszra. A hóeltakarítási és síkosságmentesítési munkákon túl az úthálózati szerepük alapján fontos szakaszokon megelőző sózást is végzünk, ez a forgalmas autópályákat, autóutakat és főutakat érinti elsősorban. Ez azt jelenti, hogy az előrejelzések alapján még a havazás vagy síkosság kialakulása előtt szóróanyagot juttatnak ki a burkolatra. Fontos kiemelni, hogy a hóeltakarítást csak akkor tudják megkezdeni hatékonyan a társaság szakemberei, ha a lehullott hó vastagsága meghaladja az 5 centimétert, az alatt csak sózásra van lehetőség, megelőzve, hogy a forgalom által tömörített hó a burkolatra fagyjon. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. munkagépei és szakemberei minden esetben ütemezetten és összehangoltan végzik a hóeltakarítást, folyamatos havazás esetén ezért egy-egy útszakaszra adott esetben többször is vissza kell térnie a gépeknek.

A téli hóeltakarításban és síkosságmentesítésben dolgozó nehézgépjárművek fordulóköre akár 2–5 óra is lehet, ezen időszak alatt pedig időjárástól függően akár újabb 5–10 centiméternyi hó is hullhat a burkolatra, vagyis újabb beavatkozást kell végeznie a munkagépeknek, amíg a havazás el nem áll, addig pedig télies útviszonyokra és lassabb haladásra kell a közlekedőknek felkészülni.

Mindent figyelembe véve társaságunk folyamatos munkavégzése mellett is fel kell készülniük az autósoknak arra, hogy intenzívebb havazás esetén téliesebb útviszonyokkal találkozhatnak az országos közúthálózaton is, így egyes esetekben szükségük lesz a nyári időjárási viszonyok között megszokott utazási sebességük mérséklésére.

Gyakran visszatérő megjegyzés a közlekedőktől, hogy utazásuk során nem láttak egyetlen hóeltakarító járművet. Ez hogy lehetséges?

Országosan mintegy 31 ezer kilométernyi közúton végzünk hóeltakarítási és síkosságmentesítési munkákat. Erre a feladatra mintegy 800 járműből álló flottával rendelkezünk. Átlagosan 1 munkagépre 40–50 kilométernyi szakasz jut, ezért a járművek folyamatos mozgásban vannak, egy-egy fordulókör során üzemanyaggal és síkosságmentesítő vagy érdesítő anyaggal is újra fel kell tölteni őket, ami természetesen szintén plusz idővel jár. Mindent összefoglalva a munkagépek folyamatosan, ütemezetten végzik munkájukat, de nem biztos, hogy minden autós, minden kilométerkőnél találkozni fog ilyen géppel, hiszen, ahogy az autósok, úgy a munkagépek is folyamatos mozgásban vannak.

Láttam hókotrót, de nem végzett sem hóeltakarítást, sem sószórást. Ez hogy lehet?

Az ekézési munkákat 3–5 cm felett tudjuk megkezdeni, az alatt sózási munkákat tudunk végezni. Munkagépet úgy nem küldünk ki területre, hogy ekézést és/vagy síkosságmentesítést ne végezne. Olyan előfordul, hogy munkaterületre tartva nem végzi ezen munkákat, hiszen akkor később jutna ki a célterületre és a síkosságmentesítő anyaga is elfogyna. A munkagépeink minden esetben előre be vannak osztva az egyes útszakaszokra. Az utak síkosságmentesítését az utak úthálózati szerepe szerinti sorrendben végezzük, első körben a gyorsforgalmi utakon, majd a főutakon, utána a mellékutakon, végül a bekötőutakon avatkozunk be az Országos Közutak Kezelési Szabályzatának előírásai szerint. Fontos ugyanakkor megjegyezni, hogy a hóeltakarítást végző gépeink munka közben lassabban haladnak, a havazás és a beavatkozás mértékétől függően nagyjából 30-50 km/órás sebességgel tudnak közlekedni.

Ha megelőző, preventív sószórást (alászórást) végeznek, akkor fekete lesz a burkolat?

A meteorológiai előrejelzések, útellenőreink visszajelzései, illetve a saját útmeteorológiai állomásaink adatai alapján határozunk arról, hogy még a havazás, fagyok előtt megelőző sószórást végezzünk. Az úgynevezett alászórás arra elegendő, hogy a frissen hullott hó ne fagyjon le rögtön a burkolatra és azt később könnyebben el lehessen takarítani. Fontos ugyanakkor kiemelni, hogy önmagában a megelőző sószórás nem olvasztja el minden esetben a havat. Intenzívebb és folyamatos havazás esetén a folyamatos síkosságmentesítés és hóeltakarítás is szükséges. Egyrészt hagyni kell, hogy a só kifejtse olvasztó hatását, ezt követően lehet a hóeltakarítást megkezdeni, ha a lehullott hó vastagsága eléri a technológiailag szükséges szintet. Fontos, hogy a só akkor tudja gyorsabban és hatékonyabban kifejteni hatását, ha nagyobb forgalom van. Azaz az autósokra szükség van, hogy a só hatékonyan dolgozzon. Addig, amíg folyamatosan havazik, addig folyamatosan be kell avatkozni az érintett területeken.

Megelőző, preventív sószórásról az alábbi esetekben gondoskodnak a szakemberek:

  • a burkolat nedves (vagy erős köd van, látótávolság <50 m) és a hőmérséklet +2 °C alá csökken, továbbá az időjárási előrejelzés és az útmeteorológiai állomások adatai alapján a burkolat hőmérséklete csökkenő tendenciájú,
  • lokálisan várható lefagyások helyén (műtárgyaknál, átlagostól eltérő, korábban lefagyó mikroklimatikus helyeken),
  • az időjárási előrejelzés alapján ónos eső várható,
  • ha a kicsapódó pára lefagyása várható,
  • a szomszédos mérnökségek bármelyikén ónos eső van és a radar képen a felhők mozgása azt indokolja.

Ha havas egy útszakasz, akkor az azt jelenti, hogy nem végeztek rajta hóeltakarítási vagy síkosságmentesítési munkákat?

Ha a burkolat mellett nagyobb a hó vastagsága, mint a burkolaton, akkor a közlekedők biztosak lehetnek benne, hogy ott már járt munkagép. Minden útszakaszon az Országos Közutak Kezelési Szabályzata (OKKSZ) szerinti módon kell beavatkozunk, a gépparkunk és a humán erőforrásaink is ehhez vannak méretezve. A feladatunk, hogy az előírások szerint az utak járhatóságát biztosítsuk, ami nem minden időjárási körülmény között jelenti azt, hogy fekete lesz a burkolat, így bizonyos esetekben az autósoknak a nyári, száraz időjárási körülményekhez képest csökkentett sebességgel kell közlekedniük, vagyis a KRESZ előírásai szerint az út és látási viszonyoknak megfelelően. Ha egy úton nem biztosítható a személygépjárművel való közlekedés, akkor azt az utat lezárják szakembereink, szükség esetén, főleg hegyvidéki szakaszokon időszakosan súlykorlátozást is bevezethetünk annak érdekében, hogy a nehézgépjárművek ne akadjanak el, ezáltal nemcsak a forgalmat, hanem a munkavégzésünket is akadályozva. Hiszen egy feltorlódott kocsisorban ilyenkor a mi munkagépeinknek is várakozniuk kell.

Síkosság észlelése esetén, illetve preventív módon a mérnökségeknek síkosság elleni védekezést kell végezniük az OKKSZ-ben megadott alábbi követelményeknek megfelelően:

Szolgáltatási osztályKözutak és közúti szakaszok
I.Autópályák, autóutak és ezek csomóponti ágai
II.I. rendű főutak
III.II. rendű főutak, összekötő és mellékutak
ÁNF > 5000E/nap
IV.összekötő és mellékutak
ÁNF = 2000-5000E/nap
V.összekötő és mellékutak
ÁNF < 2000E/nap
VI.Gyalog és kerékpárutak
VII.Földutak
Szolgáltatási osztálySzórási munka megkezdésének időpontja az észleléstőlSzórási munka időtartama
I.0,5-1,0 óra2,0-4,0 óra
II.1,0-2,0 óra4,0-6,0 óra
III.2,0-3,0 óra4,0-8,0 óra
IV-V.4,0-5,0 óra6,0-24,0 óra

A VI. szolgáltatási osztályba sorolt utak esetében az V. szolgáltatási osztályra előírt feladatok elvégzése után kell a síkosságmentesítést megkezdeni.

A táblázat adatai átlagos téli időjárásra vonatkoznak. Alacsonyabb hőmérséklet vagy nagyobb szélsebesség, nagyobb hómennyiség, továbbá ónos eső esetén, valamint baleseti akadályoztatás esetén a védekezéshez szükséges idő megnőhet.

Amennyiben a hó vastagsága a szolgáltatási osztály függvényében a burkolaton eléri az OKKSZ-ben előírt alábbi vastagságokat, a hóeltakarítást az alábbiak szerint kell elvégezni.

Szolgáltatási osztályA hó eltakarítását meg kell kezdeni, ha a laza hóréteg vastagsága eléri [cm]15-20 cm lehullott hómennyiséget el kell távolítani
I.3-55 órán belül
II.5-106 órán belül
III-IV.15-2024 órán belül
V.-I-II-III. és IV. szolgáltatási osztályú utak megtisztítása után a személygépkocsival járhatóságot biztosítani kell

Milyen munkarendben dolgoznak a közútkezelő szakemberei?

A téli üzemeltetési időszakban dolgozó munkatársaink 12 órás váltott műszakokban dolgoznak, vagyis 0–24 órás szolgálatot biztosítunk a téli hónapokban. A műszakváltások reggel 8 és este 20 órakor történnek.

Télen miért alakulnak ki gyorsabban kátyúk? Hogyan tudják őket megszüntetni?

A csapadék a burkolatba bejutva a fagyási-olvadási ciklusok hatására szétfeszítheti az aszfaltot, emiatt alakulnak ki burkolathibák. Ilyen jelenségek leginkább csapadékos, illetve változékonyabb időjárás esetén fordulnak elő, főleg akkor, ha nagy hőmérséklet különbségek alakulnak ki rövid időn belül

A téli időszakban a burkolathibák kijavítására korlátozottan van lehetőség. Egyrészt a téli időszakban a melegaszfalt keverő telepek zárva tartanak, és aszfaltmelegítők használatával sem lehet hosszabb távra elszállítani az aszfaltot, ami így bedolgozhatatlanná válna. Ezért tartósabb beavatkozást nem, csak ideiglenes, hidegaszfaltos javításokat tudunk végezni, ha száraz az időjárás és a hőmérséklet 0 fok feletti. Ahol a javítási munkákat nem tudjuk elvégezni, ott táblázással hívjuk fel a közlekedők figyelmét a burkolathibákra. Télen is az utak úthálózati szerepe alapján végzünk kátyúzást, vagyis a forgalmasabb útszakaszokon található hibák javítása élvez elsőbbséget.

A tartósabb és hatékonyabb burkolatjavítási munkák elvégzésére tavasztól őszig van lehetőség, a teljes körű felújítások is ebben az időszakban valósulhatnak meg. 2010 és 2022 között több mint 7500 kilométernyi teljes körű útfelújítás valósulhatott meg.

A kezelésükbe tartozó kerékpárutakon is végeznek hóeltakarítást és síkosságmentesítést?

Az Országos Közutak Kezelési Szabályzatának előírásai szerint az országos kerékpárút-törzshálózat egyes elemein és a főutakkal párhuzamos kerékpárutak lakott területen kívüli szakaszain a téli időjárási viszonyok között egységes módon végezzük az üzemeltetési feladatokat. A síkosságmentesítési munkákat az országos közúthálózaton elvégzett feladatokat követően végezzük el, az OKKSZ szerinti előírások alapján. A téli tisztántartás szempontjából kezelt kerékpárutakon törekszünk a só racionalizált felhasználására. Az érdesítő anyagok (homok, finom zúzalék, salak) felhasználására törekszünk. Esetenként az érdesítő anyag sóval szükséges arányban keverjük.

Milyen információk alapján végzik a hóeltakarítási munkákat, főleg a megelőző beavatkozásokat?

Együttműködési megállapodásunk van az Országos Meteorológiai Szolgálattal, illetve az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatósággal is. Ezen kívül saját útmeteorológiai állomásaink adatait is figyeljük, útellenőreink télen is végeznek útbejárást és természetesen a közlekedőktől is kapunk visszajelzéseket. Mindezeket összefogva, illetve az Országos Közutak Kezelési Szabályzatának előírásai szerint állítjuk össze az aktuális beavatkozási feladatokat.

Milyen extrém időjárási körülmények nehezíthetik a közútkezelők téli munkavégzését?

Ónos eső esetén az utak sózása hatástalan, a burkolatok síkosságát csak azt követően lehet csökkenteni, ha az eső már elállt, mivel a folyamatos csapadék a megelőzésképpen kijuttatott síkosságmentesítő anyagokat is lemossa a burkolatról, így az ónos eső azonnal a burkolatra tud fagyni, ráadásul az ónos eső ideje alatt a beavatkozási idők is hosszabbak, hiszen a több tíztonnás munkagépeinknek is a csúszós utakon kell dolgozniuk.

Hófúvások idején a hóeltakarítási munkák szó szerint szélmalomharcot jelentenek, mivel az erős szél folyamatosan visszahordhatja a havat a burkolatra. Ráadásul 30–40 km/órás széllökések felett a hófogó rácsok sem tudják tompítani a hóátfúvás kialakulását, mivel az erős szél nyomán a hófogók is megtelnek hóval, így azon keresztül a friss havat is át tudja fújni egy-egy erősebb széllökés. Így a burkolaton a hóeltakarítás után is szinte rögtön újra havas lehet a burkolat, mindaddig, amíg a szél nem áll el vagy mérséklődik.

Ha ónos esőre vagy hóátfúvásra mi vagy partnereink figyelmeztetést adunk, azt érdemes nagyon komolyan vennie a fentiek miatt a közlekedőknek!

Milyen síkosságmentesítő anyagokat használ a társaság?

A só az egyetlen olyan gazdaságos olvasztó anyag, amellyel hatékonyan végezhetjük a síkosságmentesítést, a közlekedés biztonságát csak ezzel lehet igazán hatékonyan megoldani. Évtizedes tapasztalataink és vizsgálataink azt mutatják, hogy a közúti síkosságmentesítésre a leginkább költséghatékony és legkevésbé környezetkárosító anyag a só.

Gépeinken sóoldatot, illetve keveréket használunk és a használatban lévő szóró berendezéseinek nagy többségén pontosan beállítható, hogy csak a szükséges mennyiségű sót szórja ki (5–40 gr/m2). Így mindig csak a feladathoz igazított legszükségesebb mennyiségű anyag kerül az útra, ezzel is minimálisra csökkentve a környezeti terhelést, így nem fordulhat elő túlsózás. Bizonyíték erre, hogy árokpartjainkon már kora tavasszal virul a növényzet.

A kálcium-klorid oldat vagy granulátum formában (zöld só) gyors beavatkozást tesz lehetővé, nem hagy maga után szennyeződést, több jeget olvaszt és tartósabb a hatása, mint az útszóró sónak, intenzív olvasztásra képes még -25 foknál is, kevésbé fordul elő visszafagyás. Ugyanakkor ez egy mesterségesen előállított anyag, amely drágább a hagyományos útszóró sónál.

A hagyományos útszóró só olcsó és jól olvaszt, valamint nagy mennyiségben és könnyen beszerezhető. Fagypont alatt is olvasztja a jeget, illetve megakadályozza a lefagyást. A normál útszóró só gyakorlatilag csak nátrium-kloridból áll, emberi fogyasztásra alkalmatlan.

Mit tanácsolnak a közlekedőknek, hogyan készüljenek fel a téli autózásokhoz?

  • Ha a hőmérséklet +7 Celsius-fok alá süllyed, használjanak téli abroncsot!
  • Réteges, meleg öltözetben induljanak el, és lehetőleg ennivaló, innivaló és takarók is legyenek az autóban!
  • Ne előzzék meg társaságunk narancssárga, illetve villogó jelzést használó gépjárművét!
  • Az autópályán hagyják szabadon a leállósávot, a mentési útvonalat! Amennyiben a leállósávon ragadt, azonnal értesítsék a hatóságokat a 112-es segélyhívó számon!
  • Induljanak el időben, vezessenek az út- és látásviszonyoknak megfelelően.

Indulás előtt

  • utinform.hu – tájékozódjanak a várható időjárási viszonyokról, útakadályokról!
  • Töltsék fel autójuk ablakmosó tartályát téli folyadékkal és ellenőrizzék az ablaktörlők állapotát!
  • Csak tele üzemanyagtartállyal induljanak útnak!
  • Takarítsák le a szélvédőket! Ellenőrizzék a gépjármű világítását és az akkumulátor állapotát is!
  • Töltsék fel telefonjukat! Használjanak autós töltőt!

Legyen náluk:

  • mobiltöltő
  • vontatókötél
  • indítókábel
  • hólánc
  • jégkaparó
  • jégoldó-spray
  • hókotró kefe
  • kis hólapát

Hol szerezhetek pontos és percre kész információkat?

A www.utinform.hu oldalon számos útinformációt teszünk közzé, ahol az aktuális korlátozásokról is kaphatnak információt. A téli időszakban ezen a weboldalon 5, 7, 9, 12, 15, 17, 20 és 22 óra körül országos összesítést publikálnak az aktuális útállapotokról, forgalmi helyzetről a szakemberek. Ha több megyét érintően szeretnének tájékoztatást kapni, érdemes a +36-1-336-2400-s telefonszámot hívni, ahol diszpécsereink segítenek a közlekedőknek. Ha csak egy adott megyére vonatkozóan kérnének aktuális információt, akkor a megyei diszpécserszolgálatainkat érdemes hívni, elérhetőségeik megtalálhatóak a www.utinform.hu oldalon. Az útállapotokra vonatkozóan érdemes a kamera.kozut.hu oldalon is tájékozódnia a közlekedőknek még indulás előtt.

 

Számláló

Számláló

NaNKILOMÉTERNYI ÚT
NaNFŐ MUNKAVÁLLALÓ
NaNVÁRMEGYEI IGAZGATÓSÁG
NaNMÉRNÖKSÉG
NaNLABOR
0MÉRŐÁLLOMÁS
8990

KILOMÉTERNYI ÚT

1740

FŐ MUNKAVÁLLALÓ

6

VÁRMEGYEI IGAZGATÓSÁG

23

MÉRNÖKSÉG

2

LABOR

7

MÉRŐÁLLOMÁS